LouisLouis
Δεκέμβριος 6, 2016 22:55

Η ουσία του SEO

SEO σημαίνει Search Engine Optimization δηλ. βελτιστοποίηση ενός σάιτ για τις μηχανές αναζήτησης. Στην πράξη περιλαμβάνει τεχνικές και πρακτικές ώστε η ιστοσελίδα μας να αναδυθεί ψηλά στα αποτελέσματα αναζήτησης των μηχανών αναζήτησης όπως είναι η Google, η Bing, η Baidu, η Yahoo, η DuckDuckGo και η Yandex.

Θα χρησιμοποιήσουμε τον όρο «SEO» ως ουσιαστικό καθώς χρησιμοποιείται αρκετά συχνά με αυτόν τον τρόπο στην ελληνική αγορά. Για να βελτιώσετε λοιπόν το SEO της ιστοσελίδας σας υπάρχουν άπειρες τεχνικές οι οποίες έχουν διαφορετική βαρύτητα. Άλλες κάνουν αμελητέα ή πολύ μικρή διαφορά, άλλες μεγάλη ενώ άλλες τεράστια. Σε αυτό το άρθρο θα επιστήσουμε την προσοχή σας στις βασικές αρχές και πρακτικές του SEO που μπορούν να κάνουν το σάιτ σας να ξεχωρίσει από τη μάζα και να αναρριχηθεί στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων.

Η ιστοσελίδα σας (ή αλλιώς ο ιστότοπoς ή το σάιτ σας) ζει σε έναν υπολογιστή ο οποίος λειτουργεί αδιάκοπα εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο και στεγάζεται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας φιλοξενίας ιστοσελίδων με την οποία επιλέξατε – εσείς ή ο προγραμματιστής σας για εσάς – να συνεργαστείτε.

Για να δείτε την ιστοσελίδα σας χρησιμοποιείτε – όπως και οι επισκέπτες ή οι πελάτες σας – ένα πρόγραμμα τύπου Web browser («περιηγητής Iστού») όπως είναι ο Chrome, ο Firefox, ο Internet Explorer, ο Edge, ο Opera και ο Safari. Ο browser σας λοιπόν λαμβάνει την ιστοσελίδα από τον απομακρυσμένο υπολογιστή και την εμφανίζει.

Αυτό που λαμβάνει το πρόγραμμά σας είναι ουσιαστικά ένα έγγραφο κειμένου γραμμένο σε μια γλώσσα που λέγεται HTML και μαζί του έρχονται και άλλα αρχεία που το συμπληρώνουν όπως είναι οι εικόνες και τα βίντεο. Ακόμα και οι εικόνες και τα βίντεο είναι κείμενα γραμμένα σε κάποια γλώσσα! Αν αυτό σας φαίνεται περίεργο τότε πατήστε δεξί κλικ ενώ είστε σε κάποια ιστοσελίδα και έπειτα επιλέξτε την «Προβολή Κώδικα» για να δείτε τον κώδικα της σελίδας (ή πατήστε CTRL + U). Δοκιμάστε το!

Website Source Code

Στην πραγματικότητα αυτό είναι το σάιτ σας. Κείμενο! Το κείμενο που μπορείτε και διαβάζετε εσείς μαζί με τον κώδικα που του δίνει μορφή και χρώμα. Το πρόγραμμά σας γνωρίζει να διαβάζει αυτόν τον κώδικα από την αρχή μέχρι το τέλος (από πάνω μέχρι κάτω) και έτσι «ζωγραφίζει» την ιστοσελίδα στην οθόνη σας – ολοκληρωμένη μαζί με εικόνες, χρώματα, πλαίσια κ.λπ.

Εσείς ως άνθρωπος βλέπετε το τελικό, όμορφο, οπτικό αποτέλεσμα. Ωστόσο, μια ιστοσελίδα δεν λαμβάνεται και χρησιμοποιείται μόνο από ανθρώπους, αλλά και από ρομπότ.

Εταιρείες όπως η Google, έχουν υπολογιστές με τεχνητή νοημοσύνη – δηλαδή ρομπότ – οι οποίοι επισκέπτονται τα σάιτ μας προκειμένου να τα αξιολογήσουν και να τα κατατάξουν στην μηχανή αναζήτησής τους.
Έτσι ώστε όταν κάποιος άνθρωπος χρησιμοποιήσει την αναζήτηση της Google για να βρει κάποιο σάιτ που ψάχνει, εκείνη να μπορέσει να του εμφανίσει τα καλύτερα αποτελέσματα.
Τα ρομπότ της Google δεν έχουν μάτια ούτε έχουν κάποια οθόνη και δεν βλέπουν κάποιο ζωγραφισμένο αποτέλεσμα. Το μόνο που «βλέπουν» και αξιολογούν είναι κείμενο. Κοινό κείμενο μαζί με κώδικα.

Γι’ αυτό είναι σημαντικό εάν θέλετε να εμφανίζει ψηλά το σάιτ σας η Google, να καταλάβετε τι αξιολογεί από το κείμενο που βλέπει.

Τι παίζει ρόλο για το SEO

Όπως προαναφέρθηκε, τα ρομποτάκια της Google αξιολογούν το κείμενο και τον κώδικα. Χονδρικά, αυτά που αξιολογούνται είναι τα εξής:

  • Η ταχύτητα του σάιτ. Πόσο γρήγορα έκανε να στείλει την ιστοσελίδα ο απομακρυσμένος υπολογιστής της εταιρείας φιλοξενίας ιστοσελίδων, πόση ώρα χρειάστηκε για να φτάσει στον υπολογιστή μας, και πόση ώρα έκανε το πρόγραμμά μας για να την σχεδιάσει και να την εμφανίσει.
  • Η δομή και η εμφάνιση του σάιτ. Εάν ο κώδικας είναι αποδοτικός και σημασιολογικά δομημένος. Εάν η πληροφορία, η υπηρεσία ή το προϊόν που περιέχει το σάιτ είναι εύκολα προσβάσιμη από την αρχική σελίδα και όχι μετά από πολλά κλικς. Αν είναι κατάλληλο για συσκευές διαφόρων μεγεθών και αν χωράει στην οθόνη ενός κινητού τηλεφώνου δηλ. να εμφανίζεται καλά και χωρίς οριζόντιες μπάρες κύλισης. Αν είναι όμορφο και ευχάριστο στο μάτι.
  • Το κείμενο και το περιεχόμενο του σάιτ. Έχει αρκετό, καλό και σχετικό κείμενο και περιεχόμενο για το οποίο κάνει αναζητήσεις ο κόσμος όταν ψάχνει με λέξεις-κλειδιά στην μηχανή αναζήτησης;
  • Η επισκεψιμότητα και η δημοτικότητα του σάιτ. Έχει κίνηση το σάιτ και πατάει ο κόσμος να το επισκεφτεί δια μέσου της μηχανής αναζήτησης; Υπάρχουν αρκετά άλλα σάιτ που «μιλάνε» για το δικό μας;

Δίκαια θα αναρωτιέστε για το τι μπορείτε να κάνετε για τα παραπάνω. Για κάποια πράγματα μπορείτε να κάνετε πολλά, για κάποια άλλα ίσως λίγα ή και τίποτα. Επίσης, για κάποια πράγματα αξίζει να προσπαθείτε, ενώ για κάποια άλλα όχι και τόσο.

Για να αποφανθούμε για το τι μπορεί να γίνει και από ποιον, πρέπει αρχικά να ονομάσουμε τους παίκτες πίσω από τη λειτουργία του σάιτ. Συνήθως είναι τρεις. 1) Ο δημιουργός της, που μπορεί να είναι ένας ή μια ομάδα από σχεδιαστές και προγραμματιστές. 2) Ο ιδιοκτήτης μαζί με τα άτομα στα οποία έχει αναθέσει τη λειτουργία και τη διαχείριση του σάιτ και του περιεχόμενού του. 3) Η εταιρεία φιλοξενίας του σάιτ.

Φυσικά γίνεται και οι τρεις παραπάνω να είναι ο ίδιος παίκτης ή ο δημιουργός να είναι και ταυτόχρονα ιδιοκτήτης. Σε αυτές τις περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με «παίκτες» που έχουν καλή γνώση του SEO για το οποίο υπάρχουν ήδη αμέτρητα άρθρα στο Διαδίκτυο. Το παρόν άρθρο, ωστόσο, αφορά κυρίως ιδιοκτήτες ιστοσελίδων οι οποίοι έχουν το ρόλο του πελάτη στη σχέση τους με το δημιουργό και αναζητούν τρόπους για να βελτιώσουν την ηλεκτρονική τους επιχείρηση είτε από μόνοι τους είτε με τη βοήθεια του δημιουργού-συνεργάτη τους.

Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε το SEO

Ας δούμε λοιπόν τι μπορεί να γίνει για το SEO ενός σάιτ:

  • Για την ταχύτητα του σάιτ. Ως ιδιοκτήτης το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να μπείτε στη θέση του πελάτη και να σκεφτείτε αν η σελίδα σας εμφανίζεται ικανοποιητικά και γρήγορα. Εάν όχι, τότε πρέπει να ζητήσετε την επέμβαση του δημιουργού της για να εντοπίσει και να λύσει το πρόβλημα ή και να κάνει πιο «ελαφρύ» το σχεδιασμό και το περιεχόμενό της. Αρκετά συχνά δεν εξαρτάται ούτε από τον δημιουργό το να βελτιώσει την ταχύτητα, αλλά είναι θέμα της εταιρείας φιλοξενίας, οπότε σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να επικοινωνήσετε μαζί τους και ενδεχομένως να αγοράσετε μια καλύτερη υπηρεσία. Η ταχύτητα ενός σάιτ επηρεάζεται από διάφορους μεταβλητούς παράγοντες όπως είναι η επισκεψιμότητα, γι’ αυτό και δεν είναι πάντοτε η ίδια. Εάν δεν είναι ικανοποιητική σε συχνή βάση, τότε αξίζει να προβείτε σε κάποια ενέργεια.
  • Για την δομή και την εμφάνιση του σάιτ. Ως ιδιοκτήτης πρέπει να μπείτε και πάλι στη θέση του πελάτη και να δείτε αν μπορεί να βρει εύκολα αυτό που θα ήθελε δια μέσου της αναζήτησης του σάιτ σας ή της αρχικής του σελίδας π.χ. αν πρόκειται για κάποιο προϊόν σας, να μπορεί εύκολα με ένα-δύο κλικ να εντοπίσει την κατηγορία και από εκεί να μεταβεί στη σελίδα του προϊόντος. Πρέπει να αναρωτηθείτε για το αν είναι όμορφο το σάιτ και για το αν είναι ευχάριστη η περιήγηση σε αυτό. Ρωτήστε γνωστούς και φίλους για να συγκεντρώσετε αρκετές απόψεις. Μεριμνήστε για την εμφάνιση και περιήγηση και από κινητές συσκευές (smartphones, tablets κ.λπ.). Ακόμα και αν σκοράρει καλά το σάιτ σας στην Google όταν το βλέπετε από την οθόνη του λάπτοπ σας, η Google μπορεί να το έχει αρκετά χαμηλότερα στα αποτελέσματα που φαίνονται από μικρές συσκευές, αν αποφασίσει ότι είναι ακατάλληλο για αυτές. Κάπου εδώ σταματάνε αυτά που μπορείτε να κάνετε για αυτό το κομμάτι – τα οποία δεν είναι και λίγα! Είναι σημαντικό επίσης το πώς έχει φτιαχτεί το σάιτ και η δομή και αποδοτικότητα του κώδικά του. Μόνο ο δημιουργός του ή κάποιος προγραμματιστής μπορεί να κάνει κάτι γι’ αυτό αλλά δεν χρειάζεται να σας απασχολεί ιδιαίτερα. Άλλωστε, για την κατασκευή του σάιτ σας συνήθως χρησιμοποιείται κάποια γνωστή πλατφόρμα όπως οι WordPress, Joomla!, Drupal, Magento, OpenCart, PrestaShop κ.λπ. οι οποίες από μόνες τους έχουν αρκετά καλό SEO.
  • Για το κείμενο και το περιεχόμενο του σάιτ. Ένας οποιοσδήποτε επισκέπτης στο σάιτ σας που σας βρήκε από τη μηχανή αναζήτησης της Google, χρησιμοποίησε κάποιες λέξεις κλειδιά για να βρει αυτό που ψάχνει. Η Google αποφάσισε ότι το σάιτ σας έχει σχετικό περιεχόμενο και του το εμφάνισε στα αποτελέσματα της αναζήτησής της. Αρχικά, πρέπει να σκέφτεστε όπως οι πελάτες σας και να έχετε το περιεχόμενο που θέλουν. Αν π.χ. πουλάτε ρούχα, τότε το κοινό που καλείστε να ικανοποιήσετε είναι ο κόσμος που αγοράζει ρούχα και αν το ηλεκτρονικό σας κατάστημα έχει τοπικό παρά διεθνή χαρακτήρα, τότε πρέπει το περιεχόμενο να στοχεύει στο να ικανοποιήσει μια υποομάδα του. Οπότε πρέπει να έχετε αρκετές σελίδες με σχετικά προϊόντα που θα έχουν καλούς και σχετικούς τίτλους, σχετικές εικόνες και βίντεο, και αρκετό, καλό, χρήσιμο και σχετικό κείμενο. Αν ο πελάτης κρίνει ότι αυτά που βλέπει και διαβάζει είναι χρήσιμα και σχετικά με αυτό που ψάχνει ή και ενδιαφέροντα ακόμα και αν δεν αφορούν το συγκεκριμένο προϊόν που ψάχνει, τότε θα μείνει ικανοποιημένος, έστω και ως αναγνώστης και όχι ως αγοραστής. Ο ικανοποιημένος αναγνώστης στο σάιτ σας, είναι και ικανοποιημένος πελάτης της Google η οποία στοχεύει στο να παρέχει τα καλύτερα και πιο σχετικά αποτελέσματα στους χρήστες της. Αν λοιπόν ένας χρήστης της Google επισκέφτηκε το σάιτ σας και έμεινε ικανοποιημένος – και έχει αρκετούς τρόπους η Google για να το γνωρίζει αυτό και να κάνει μια καλή εκτίμηση – τότε θα μείνετε ικανοποιημένος όχι μόνο εσείς, αλλά και η Google. Στη συνέχεια λοιπόν, πρέπει να σκέφτεστε όχι μόνο όπως οι πελάτες σας αλλά και οι πελάτες της – δηλαδή οι χρήστες μιας μηχανής αναζήτησης. Τι λέξεις-κλειδιά χρησιμοποιούν; Ποιες είναι οι τάσεις αυτό το μήνα ή τον επόμενο; Αν δεν τις έχετε στο κείμενο και στο περιεχόμενό σας, τότε είναι πρακτικά αδύνατον να εμφανιστείτε στα αποτελέσματα αναζήτησης, εκτός και αν κάποιο άλλο σάιτ «μιλάει» για το δικό σας χρησιμοποιώντας κάποιες από αυτές.
  • Για την επισκεψιμότητα και την δημοτικότητα του σάιτ. Εάν το σάιτ σας είναι καλό σε όλους τους προαναφερθέντες τομείς και έχει ποιοτικό περιεχόμενο, τότε αργά ή γρήγορα η είδηση θα διαδοθεί και θα αποκτήσετε κίνηση και επισκεψιμότητα. Η Google έχει τρόπους να γνωρίζει την κίνησή σας, και κυρίως το μερίδιο που προέρχεται από τη δική της αναζήτηση, και σας ανταμείβει με υψηλές θέσεις στα αποτελέσματά της. Άλλωστε, για να έχετε αρκετούς επισκέπτες σημαίνει ότι κάτι κάνετε καλά και αρέσετε και άρα είναι αρκετά πιθανό να αρέσετε και στους χρήστες της που ψάχνουν κάτι σχετικό με αυτό που έχετε. Πέρα από την καθημερινή σας κίνηση όμως, υπάρχει και μια μεγαλύτερη εγγύηση για την Google – η δημοτικότητα του σάιτ σας. Δηλαδή το πόσα άλλα σάιτ «μιλάνε» για εσάς και έχουν κάποιο σύνδεσμο προς το σάιτ σας. Ο κάθε σύνδεσμος είναι και μία ψήφος εμπιστοσύνης, και έχει διαφορετική βαρύτητα ανάλογα με τη δημοτικότητα του ψηφοφόρου σας και τη σχετικότητα του δικού του περιεχομένου όσον αφορά το δικό σας. Ένα άλλο σάιτ της ίδιας κατηγορίας (π.χ. ρούχα) που μιλάει για εσάς, είναι πολύ πιο σημαντικό από ένα άσχετο (π.χ. ζαχαροπλαστείο) και μια ψήφος από ένα μεγάλο σάιτ όπως της Microsoft μπορεί να μετράει ως δέκα ψήφοι από μικρά σάιτ, ακόμα και αν είναι κατηγορίας σχετικής με το περιεχόμενό σας. Εάν το σάιτ σας είναι καλό και δημιουργείτε συχνά νέο περιεχόμενο, αργά ή γρήγορα θα μαζέψει ψήφους και ο κόσμος θα συζητάει για αυτό στο Ίντερνετ. Υπάρχουν και αρκετοί τρόποι φυσικά ώστε να κερδίσετε ψήφους με στοχευμένη προσπάθεια, όπως για παράδειγμα οι διαφημίσεις. Τέλος, από τη δημοτικότητά σας θα κριθεί το αν θα εμφανιστείτε υψηλότερα από τους ανταγωνιστές σας, ακόμα και αν έχετε εξίσου ποιοτικό και σχετικό περιεχόμενο! Διαφορετικά, ο μόνος τρόπος να εμφανιστείτε ψηλά στα αποτελέσματα, πέρα από πληρωμένες διαφημίσεις, είναι να υπάρχει χαμηλός ανταγωνισμός για τις λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιήθηκαν στην αναζήτηση.

Η ουσία που πρέπει να κρατήσετε από όλα τα παραπάνω, που είναι και η ουσία του SEO, είναι ότι πρέπει να στοχεύετε στην ικανοποίηση των πελατών σας και των χρηστών του σάιτ σας!

Εάν είναι ικανοποιημένοι οι πελάτες σας, θα είστε και εσείς, και η Google!

Το SEO αν και είναι εύκολα κατανοητό, απαιτεί αρκετή προσπάθεια για τη δημιουργία περιεχομένου και για το χτίσιμο της δημοτικότητας και της αξιοπιστίας του σάιτ σας.

Είναι απαραίτητο να κατανοήσετε τη φιλοσοφία της δημιουργίας του περιεχομένου και να μάθετε σωστές πρακτικές για τη δημιουργία καλών τίτλων με λέξεις κλειδιά, καλών εικόνων με λέξεις κλειδιά και καλού κειμένου το οποίο θα είναι σχετικό, ευανάγνωστο, καλοδιατυπωμένο, ορθογραφικά σωστό, και φυσικά θα έχει λέξεις κλειδιά.

Μπορούμε να σας βοηθήσουμε στην προσπάθειά σας να μάθετε να δημιουργείτε το περιεχόμενο και να ανακαλύψετε νέους τρόπους για την απόκτηση ψήφων-συνδέσμων – είναι μέρος της δουλειάς μας!

avatar

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *